keskiviikko 29. heinäkuuta 2015

3 + 3 kirjaa

Sain kivan haasteen Lauralta, Leenalta ja Kaisalta jossa tarkoituksena on miettiä mitkä kolme kirjaa joista on blogannut, lukisi mielellään uudelleen. Tämäpä kiva haaste, kiitos teille että haastoitte mukaan! ♥

Aina silloin tällöin mietin, että nykyään en enää lue kirjojani uudestaan. Nuorempana luin lempikirjojani useampaan kertaan, varsinkin Harry Potterit tuli kahlattua muutamaan kertaan läpi. Luettavaa on niin paljon, ettei enää tule palattua niihin hyviinkään kirjoihin uudestaan, mikä on oikeastaan aika harmi. Blogini matkaan mahtuu kuitenkin kirjoja joihin olen tavalla tai toisella ihastunut niin, että haluaisin palata niihin uudestaan. Onko kirja yhtä hyvä toisella lukukerralla, huomaako tekstissä jotain uutta merkitystä ja mitä tunteita kirja ylipäänsä herättää kun sen uudestaan lukee?

Valitsin uudelle lukukierrokselle Daphne Kalotayn Bolšoin perhonen, Joel Haahtelan Tähtikirkas, lumivalkean sekä Elif Shafakin Rakkauden aikakirjan. Nämä kaikki kolme kirjaa ovat minua säväyttäneet, varsinkin Haahtelan ja Shafakin kirjojen vieressä saisi olla kynä koko ajan alleviivauksia varten.

Mutta koska olen lukenut paljon hyviä kirjoja myös ennen blogiaikaa, teki mieleni muokata haastetta vielä sen verran että nostan esille kolme muutakin kirjaa joihin haluaisin uudestaan palata. Näistä kirjoista en siis ole kirjoittanut blogiini, mutta olen välillä miettinyt josko lukisin nämä kirjat uudestaan ja toisin blogiini.

Emily Brontën Humisevan harjun olen lukenut lukioikäisenä, enkä muista kirjasta oikeastaan kuin että koin sen hyvin synkäksi ja ahdistavaksi. Kuinka tämä rakkaustarina aukeaisi minulle nyt vanhempana?
Muistan, että pidin Cuca Canalsin Itke, Alegriasta aikoinani ihan mahdottomasti! Tähän kirjaan en blogimaailmassa ole vielä törmännyt, joten jo senkin vuoksi haluaisin nostaa tätä esille.
Farah Diba Pahlavin muistelmat olen myös lukenut melkoisen nuorena, ja jo pelkästään historiallisessa mielessä haluaisin palata tähän Iranin viimeisen saahittaren elämään uudestaan.

Tällaisia kirjoja minä lukisin, mitä lukisi Kirjasähkökäyrän Mai, Lukutoukan kulttuuriblogin Krista tai Rakkaudesta kirjoihin blogin Annika? ♥

12 kommenttia:

  1. Tähtikirkas, lumivalkea on ihana, niin ihana! Samaten Humiseva harju! Rakkauden aikakirja taas ei uponnut ja itseasiassa juuri viimeksi kippasin sen kierrätettävien kirjojen pinooni. Minäkin luin joskus vuosia sitten Itke, Alegrian ja tykkäsin. Muistan siitä edelleen kohtia ulkoa, mikä on aika hullua, koska lukemisesta on tosiaan ei nyt ihan 10 vuotta mutta eipä paljon toisinkaan. Pitäisikin ehkä lukea se uudelleen <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luin Tähtikirkkaan, lumivalkean noin vuosi sitten ja ihastuin siihen niin kovasti <3 Rakkauden aikakirja jakaa mielipiteitä, minä en pitänyt kirjaa saarnaavana vaan ihastuin. Ja hei mahtavaa, sinäkin olet lukenut Itke, Alegrian! Ja vielä pitänyt! Pitäisiköhän antaa kirjalle hieman blogisavuja ja lukea se uudelleen?

      Poista
  2. Kiitos, että ehdit vastata♥ Nyt yllätit minut: Olin itse ihan tuskassa, kun Bolšoin perhonen ei mahtunut mukaan. Meinasin jo laittaa Vieraan turvan pois ja sen tilalle Bolšoin..., mutta kun minulle on se iso fanisuhde Ian McEwaniin. Kalotayn kirja on yksi niistä, jotka annoin pois jossain arvonnassa tms. ja sitten se oli pakko ostaa omaksi, että sain rauhan.

    Humiseva harju oli vieläkin parempi luettuna vuosikymmenien jälkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä oli kevyt ja ihana haaste❤
      Oi, sinäkin olisit ottanut Kalotayn mukaan! Muistan että pidin kirjasta todella paljon ja tuo kansi... niin ihana. Minä ostin kirjoja kaksi ja annoin toisen äidilleni. Nyt oma kappaleeni huhuilee lukijaansa tuolla hyllyssä.
      Humiseva harju ansaitsee toisen lukukerran. Olin sen verran nuori kun sen luin, että en usko ymmärtäneeni kirjaa täysin.

      Poista
    2. Niin minustakin♥

      Luin Humievan harjun eka kerran teininä, nyt se oli vieläkin parempi.

      Minä sanon suoraan, että rrrakastan Bolšoin perhosta. Odotan kiihkeästi sen uudelleen lkemista, mutta ajalla ja sitä ei nyt juuri ole.

      (Etsin postaustasi Schwalben kirjasta...kumma etten sitä löydä...)

      Poista
  3. Olen samaa mieltä kuin Leena: Humiseva harju vain paranee vuosien mittaan. Olen lukenut sen kolmeen kertaan hyvin eri ikäisenä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Humiseva harju siis todella ansaitsee toisen lukukertansa! Kuten tuossa yllä kerroinkin, olen ollut sen verran nuori etten ole välttämättä ynmärtänyt kaikkea lukemaani.

      Poista
  4. Kiitos haasteesta, minä lukisin
    Haruki Murakamin Norwegian Wood
    Victor Hugon Kurjat
    Eowyn Iveyn Lumilapsi
    http://kirjasahkokayra.blogspot.fi/2015/07/kolme-kirjaa.html

    VastaaPoista
  5. Kiitti. <3 Minä pohdin näitä kovasti (yksi jo päätetty!) ja palaan asiaan vielä tällä viikolla. :)

    VastaaPoista
  6. Löysin sinulta taas lukuvinkkejä. Farah Diba Pahlavin muistelmat on jännä kirja. Joskus muinoin oli mahdoton lukea Annaa ilman hänen kuviaan. Pidän valtavasti Haahtelan kirjoista. Löysin aivan äskettäin hänen esikoiskirjan. Ja yritän lukeakin sen jossain vaiheessa.

    VastaaPoista
  7. Minulla on tuo Bolšoin perhonen hyllyssä lukemattomana, ehkä kannattaisi vihdoinkin lukea se! Humiseva harjukin on lukematta, mutta tarina on muuten niin tuttu, että en tiedä milloin jaksan lukea sen. Pitäisi kyllä lukea joku klassikko pitkästä aikaa.

    Kiva, kun vastailit! :)

    VastaaPoista

Lisääntyneen roskapostin vuoksi olen ottanut kommentinvalvonnan taas käyttööni. Kirjakirppu kiittää kommentistasi ja vastaa mahdollisimman pian! ♥