maanantai 21. lokakuuta 2013

Granta 1: Ruoka

Granta 1. Uuden kirjallisuuden areena. Otava 2013

Grantasta kuulin ensimmäisen kerran kirjablogien kautta. Kiinnostus tähän Suomen ensimmäiseen Grantaan oli valtaisa, ja hain omani pois kirjakaupasta pikaisesti. Lisää Grantan historiasta voit lukea Otavan blogista täältä, joka vastaa Suomen Grantan päätoimittaja Aleksi Pöyryn toimesta kysymykseen Mikä ihmeen Granta? Myös Luutii -blogissa on hyvin tyhjentävästi kirjoitettu Grantasta.

Suomen ensimmäisen Grantan teemana on ruoka. Antti Tuurin Leipä aloittaa Grantan, ja jää teoksen parhaimmaksi ruokaa käsitteleväksi teokseksi. Täydellisen leivän reseptin etsiminen on kyllä tekninen mutta myös sympaattinen, ja tämän ensimmäinen tekstin luettuani aloin vastoin normaalia toimintaani lukea muita tekstejä sieltä täältä. Eniten minua kiinnostanut teksti oli jo lähtökohtaisesti Taiye Selasin Afrikkalaistyttöjen seksielämä. En sanoisi että Selasin tekstillä oli hirveästi tekemistä ruoan kanssa, vaikka kyllähän siellä esimerkiksi hedelmiä vilahteli, ja osa tapahtumista sijoittui keittiöön. Taiye Selasiin haluan tutustua jatkossa tarkemmin.

Grantan lukemisen jälkeen olen ennen kaikkea hieman hämmentynyt. Ruoka ei nouse kaikissa teksteissä kovinkaan keskeiseksi asiaksi, toisinaan se on suorastaan sivuseikka. Samoilla linjoilla on myös Noora, joka pettyi tarjoiltavaan ruokaan tällä kertaa pahasti. Minulle ruoka teemana antaa odottaan paljon, ehkä suoranaisia kulinaarisia makuelämyksiä, joka tapauksessa ruokaan liittyviä kertomuksia. Näin ei todellakaan aina tapahtunut.

Suurimman hämmennyksen sai aikaan chileläis-espanjalaisen Roberto Bolañon novelli Everstin poika, jossa mässäillään zombien lihanhimolla. Novelli on kirjoitettu erään (huonon) zombie -elokuvan juonikertomuksesta. Noh, kyllähän zombienkin täytyy syödä, mutta olen hämmentynyt.

Grantassa on tekstejä laidasta laitaan, on runoja, katkelmia romaaneista, novelleja, listoja sekä alun perin TV-elokuvan käsikirjoitukseksi kirjoitettu pätkä. On tuttuja suomalaisia kirjailijoita, ja on isoja ulkomaalaisia tähtiä.

Minusta Grantan rantautuminen Suomeen on kuitenkin hieno juttu, ja toivon sille onnea, menestystä ja pitkää ikää. Onhan kyseessä pitkän historian omaava aikakauskirja joka on kansainvälisesti yksi vaikutusvaltaisimmista kirjallisuusjulkaisuista. Näin myös suomalaisten kirjailijoiden tekstit pääsevät liikkumaan maasta toiseen, kun käännöksiä ilmestyy muiden maiden Grantoissa.

Minulle tarjoiltu ruoka jäi tällä ensimmäisellä kerralla hyvin keskinkertaiseksi, mutta en luovuta vielä. Tulevien julkaisujen teemoista en tiedä, mutta olen silti kiinnostunut hankkimaan seuraavankin Grantan. Toivottavasti seuraava valittu teema toimii kuitenkin läpi julkaisun, eikä lukijan tarvitse ihmetellä miten se liittyy aiheeseen.

5 kommenttia:

  1. Minä olen aivan varma, että en ehdi tutusta Grantaan....;) Oli pakkko kommetoida, sillä sana Roberto Bolaño värisyttää minua ja vain yhdellä kirjallaan eli Jääkenttä. Try it!

    (Kirjamessuilta Lumoavaa Joulua saa ostaa Docendon osastolta. Lisään kohta juttuuni ko. kirjan kaikki myyntipaikat.)

    VastaaPoista
  2. PS. Älä IKINÄ maista Samettista Aino nougat -jäätelöä;) Minusta tuli addikti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minua tämä Granta kiehtoo ihan hirveästi, ja aion kyllä tutustua seuraavaankin :)

      Kiitos vinkistä, tutustun! Everstin poika oli kaikessa älyttömyydessään ja ällöttävyydessään todella vetävä ja Bolano on jäänyt nyt mieleen!

      Siis minä niin nappaan messuilta Ilonan kirjan mukaan, haluan jo siirtyä pikku hiljaa ihanaan joulun odotukseen <3

      Aino jäätelöt ovat aivan ihania, voi jestas mutta tuota nougatia en ole vielä ennättänytkään maistaa...otan varoituksen vastaan :D


      Poista
  3. Aamen.

    Moni teksti tosiaan vain sivusi ruokaa, eikä oikein pureutunut (heh) siihen. Ehkä seuraavat Grantat petraavat teemojen rajauksessa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin, pureutunut ;)
      Annan kyllä Grantalle vielä mahdollisuuden enkä luovuta, Granta kiehtoo minua kovin.

      Poista

Lisääntyneen roskapostin vuoksi olen ottanut kommentinvalvonnan taas käyttööni. Kirjakirppu kiittää kommentistasi ja vastaa mahdollisimman pian! ♥