tiistai 19. helmikuuta 2013

Top Ten Tuesday - Nuoruuteni kirjasarjat

Minusta on ollut ihanaa lukea näitä viikottain ilmestyviä top ten - listoja, ja innostuin tämän myötä listaamaan omia nuoruuteni kirjasarjoja. Ihanan nostalgista! Viime aikoina olen leikitellyt ajatuksella, josko alkaisin keräämään näitä lapsuuden ja nuoruuden kirjoja, samalla näkisi olisiko se ihana hohto vielä tallella.

1. Angela Sommer-Bodenburg - Pikku Vampyyri 
Muistan, kun opettajamme luki näitä ala-asteella meille ääneen, ja olimme niin innoissamme kirjoista että pyysimme koko ajan että näitä luettaisiin lisää. Pienempänä Rydiger -vampyyrin ja Anton -pojan seikkailut tuntuivat niin huisin jännittäviltä että pakkohan näitä kirjoja oli vielä lainata kotiinkin. Seikkailut upposivat minuun niin totaalisesti, että muutamissa aineissanikin seikkaili hyvin omaperäisesti vampyyri nimeltään Rydiger..

2. Carolyn Keene - Neiti etsivä
Ei ollut arvoitusta jota Paula ei olisi ratkaissut! Näitä kirjoja luki jokainen tyttö luokaltamme ja lainasimme toisillemme aina uusia kirjoja, kun joku sai uusia etsiviä esimerkiksi synttärilahjaksi. Minä muistan saaneeni mummiltani ainakin Neiti etsivä ja jälkiä tuhkassa, mutta täytyy vierailla vanhemmillani ja tarkistaa että kirja on vielä tallessa...
Ja kyllä, minulla on vieläkin tavaroita vanhemmillani säilössä vaikka tässä jo useampi vuosi on asuttu omillaan.

3. Tuija Lehtinen - Mirkka 
Taisin nuorempana lukea tämän Lehtisen kirjoittaman sarjan pariinkin kertaan, ja pidin tätä aivan hulvattoman hauskana! Kirppareilta olen onnistunut kolme yhteisnidettä jo hankkimaan, pari osaa vielä puuttuu jotta voin jossain vaiheessa kahlata sarjan taas uudestaan läpi.

4. Ellinor Rafaelsen - Katja
Katja -kirjoja tuli luettua useampaan kertaan, mitä ilmeisemmin tykästyin norjalaiseen kirjallisuuteen jo tuolloin ;) Katja on norjan oma Neiti etsivä ja Katjan seikkailut upposivat minuun täysin. Ehkä hieman outoa, mutta kaikista parhaiten muistan kirjasta pastillit joita Katja aina söi, oliko pastillien nimi Ifa tai vastaava?

5. Merja Jalo - Nea
Toisin kuin muut heppakirjat, tämän sarjan muistan erittäin hyvin. Nea on nuori, ylipainoinen ja silmälasipäinen tyttö, joka rakastaa hevosia. Nean elämä hevostalleilla ei ole kuitenkaan kovin helppoa, kun muut tytöt pilkkaavat häntä jatkuvasti. Kirjoissa kuvataan, kuinka Nea kiusataan ja nöyryytetään, mutta myös sitä kuinka Nea pääsee näyttämään kiusaajilleen.

6. Tuija Lehtinen - Laura
Laura -kirjasarjaa tuli luettua yläaste ikäisenä, ja koska tapahtumat sijoittuvat yläasteelle, tuntui tämä osuvan minuun. Sarjastahan on tehty myös tv-sarja, ja nyt seuraa viikon paljastus: minäkin hain sarjaan mukaan näyttelemään! Suoriuduin alkukarsinnasta mutta huikea näyttelijän urani ei sitten oikein saanut tuulta siipiensä alle. Sarjaan pääsi näyttelemään kuitenkin rinnakkaisluokkalaiseni :)

7. Ann M.Martin - The baby-sitters club
Sarjassa seikkailee joukko nuoria tyttöjä jotka ovat perustaneet oman lapsenvahti -kerhon. Oikeastaan nyt kun kirjoitin tämän tähän ylös, olen aika sanaton että tällaistakin on tullut luettua. En lähtisi enää uudestaan kokeilemaan pidänkö sarjasta.

8. Francine Pascal - Sweet Valley High
Jessica ja Elizabeth - nuo täydelliset kaksostytöt Kalifornian auringon alla. Muistan kuinka samaistuin Elizabethiin, joka kirjoitti päiväkirjaa ja oli kaksostytöistä muutenkin rauhallisempi. En muista kuinka monta kirjaa sarjasta kaikenkaikkiaan luin, näitä tuntui olevan jo silloin ihan älytön määrä!

9. C.S Lewis - Narnia
Taisin olla siinä 16-17 -vuoden ikäinen kun luin koko sarjan kerralla ja lähestulkoon kertaheitolla. Ensimmäinen tarina, Velho ja Leijona, on suosikkini. 

10. J.K. Rowling - Harry Potter
Harry Potter oli koukuttavinta ikinä. Minulla oli ovessani sellainen "Luen Harry Potteria - älä häiritse" -kyltti jotta vanhempani tai siskoni ei tulisi turhia höpöttelemään. Otin kirjan mukaan jopa ruokapöytään. Mahdoin olla mukava lapsi uusimman Harry Potterin ilmestyessä :D


Sellainen oli minun kymmenen listani, löytyikö listasta samoja suosikkeja?

11 kommenttia:

  1. Minäkin luin Neiti etsiviä, Katja-kirjoja ja The Baby-sitters Clubia nuorena (ja Laura-kirjoja aikuisena, kun halusin tietää millaisia ne ovat - hauska että olit melkein mukana tekemässä tv-sarjaa, jota kylläkään en ole nähnyt!)

    VastaaPoista
  2. Maria, Olin itseasiassa kokonaan unohtanut Laura tv-sarjan mutta muistui mieleen kun kirjoitin listaa :) Samoja kirjoja ollaan luettu! :)

    VastaaPoista
  3. Komppaan Neiti Etsiviä, Narniaa, Harry Pottereita - olin kyllä silloin jo aikuinen - ja Tuija Lehtisiä, tosin Laura-kirjoja en ole lukenut ja Mirkkojakin vain muutaman, jostain syystä ne eivät kolahtaneet niin kuin muut Lehtiset. Merja Jalolta luin heppakirjoja, mutta en muistaakseni Nea-sarjaa.

    Kiva huomata, miten monella on samanlaisia suosikkeja lapsuudessa ja nuoruudessa. =D

    VastaaPoista
  4. Itse asiassa olen tainnut lukea lapsena/nuorena näitä kaikkia sarjoja. Katjan kohdalla piti miettiä hetki, mutta olen minä sitäkin tainnut lukea. Minä olen lukenut pari The baby-sitters clubin ehkäpä vuosi sitten, kun ne omasta hyllystä löytyvät. Enpä niistä niin paljon pitänyt kuin lapsena, mutta ihan luettavia olivat.

    VastaaPoista
  5. Irene, Tuija Lehtisen kirjoja luin paljon nuorempana ja juuri Mirkka -kirjat ja Laura -kirjat olivat parhaimpia :)
    On kyllä ihanan nostalgista miettiä lapsuuden ja nuoruuden kirjoja varsinkin, kun monilla tuntuu samoja suosikkeja olevan! :)

    Annami, minullakin taitaa olla yksi baby-sitters club -kirja vanhempieni luona mutta uskoisin etten ihan heti lähtisi uudestaan kokeilemaan lukuelämystä :)

    VastaaPoista
  6. Samoja on täälläkin luettu. Nea-kirjat olivat ainoita heppa-kirjoja, joita luin niissä oli jotenkin enemmän muutakin sisältöä kuin hevosia. :D
    Potterien kanssa minä harrastin tuota samaa. Olin varmaan lukenut nukkuessanikin, jos se olisi ollut mahdollista.

    VastaaPoista
  7. Minulle näistä ykkösiä olivat Neiti Etsivät ja Narniat (vaikka Narnia-sarjan muut osat eivät kyllä yltäneet mielessäni ensimmäisen tasolle). Mirkkojakin luin, mutta en muista niiden olleen minulle erityisen tärkeitä. Babysitters Clubiin olin sopivassa lukuiässä sarjan parin ensimmäisen kirjan ajan (90-luvun alussa?), mutta taisin sitten kasvaa niistä ohi. Heppakirjoja en ole lukenut ainuttakaan! Pitäisiköhän kokeilla näin aikuisiällä...? :)

    VastaaPoista
  8. Oi, Mirkat olivat parhautta! Kaikkein eniten pidin kirjoista joissa seikkaili pääroolissa Masa.
    Heppakirjoista rakkain on minulle Ruby Fergusonin Laura-sarja. Ahmin kaikki Laurat jo lapsena/nuorena, ja aikuisenakin olen santsannut koko sarjan nauttien edelleen ihan yhtä paljon. Muita must-sarjoja olivat Seljat, Lotta ja ehkä hieman yllättäen Jukka parkkisen Osku-sarja, joka on ihan hulppea! Senkin aion santsata jonain päivänä.

    VastaaPoista
  9. Mirkat olivat parhautta! Kaikkein eniten tykkäsin niistä kirjoista joissa pääroolissa mellasti Masa :)
    Heppakirjojakin luin ja niistä ylitse muiden oli Ruby Fergusonin Laura-sarja. Olen lukenut koko sarjan aikusiena uudelleen ja nautin vieläkin valtavasti.

    VastaaPoista
  10. Lähes kaikkia näitä sarjoja olen minäkin nuoruudessani lukenut, mutta ihmekös tuo kun olemme samaa ikäluokkaa :) Pikku Vampyyri oli paras! Olen lukenut kaksi ensimmäistä osaa uudelleen näin vanhempanakin ja aivan ihania ne ovat yhä olleet :)

    VastaaPoista
  11. Oi Rydiger! Ei ole ihme, että vampyyrit viehättävät näin aikuisenakin ;D

    Pikku Vampyyri, Neiti Etsivä, Mirkka, The babysitters club ja Harry Potter (tosin vasta aikuisena) olivat minunkin suosikkejani. Listalle pääsisi minulla myös Viisikko ja Tiina.

    Löysin viime vuonna Pikku Vampyyreistä sellaisia useamman tarinan yhteisniteitä. Ostin sukulaistytölle lahjaksi eikä ollut kaukana, että olisin ostanut itsellenikin. Nyt harmittaa etten ostanut :(

    VastaaPoista

Lisääntyneen roskapostin vuoksi olen ottanut kommentinvalvonnan taas käyttööni. Kirjakirppu kiittää kommentistasi ja vastaa mahdollisimman pian! ♥